Dziś postanowiłem wrócić do mojego ulubionego, tematu światła. Ale zanim o konkretach chciałbym poruszyć najpierw kwestie podstaw, bo jest wiele osób które zaczynają zgłębiać wiedzę o fotografii cyfrowej. Nie będę opowiadał o analogowej bo nie mam w tej materii doświadczenia ani kompetencji, natomiast działanie aparatów cyfrowych nie jest mi obce, a praca ze światłem to moje ulubione zajęcie.

Jeszcze zanim zdecydowałem się na zamrażanie światła lustrzankami tworzyłem portrety digital paintingiem i bardziej przyziemnym rysunkiem na klasycznym papierze starając się wykreować ciekawy światłocień. Aparat z czasem stał się moim głównym narzędziem do tworzenia obrazów, a umiejętności nabyte wcześniej wykorzystuję w tak zwanym retuszu czy postprodukcji. Jedno się nie zmieniło – nadal szukam światła.

Na każdej sesji eksperymentuję – no może za wyjątkiem biznesowych czy wizerunkowych, chodź faktem jest że każda osoba ma inne rysy twarzy co z pewnością wymusza nieco każdorazowy eksperyment ze światłem aby stworzyć korzystny obraz fotografowanej osoby. Ale to nie tylko światło, operujemy również perspektywą, ekspozycją, balansem bieli i tak dalej, o tym też kilka zdań ale później.

Dziś o rodzajach aparatów cyfrowych, które pozwoliłem sobie podzielić na cztery podstawowe grupy.

APARAT KOMPAKTOWY
zwany też kompaktem, cechuje się małymi gabarytami, jest łatwy w obsłudze, tani, nie daje nam możliwości wymiany optyki, nie pozwala na samodzielne kreowanie obrazu fotograficznego, oferuje słabszą jakość zdjęć, obecne kompakty są często pozbawione wizjera na poczet dużego, czytelnego ekranu LCD przekazującego obraz wprost z obiektywu na matrycę, jest to z pewnością aparat „dla każdego”. Idealny prezent dla pięcioletniej córki 😉

kompakt

Budowa aparatu kompaktowego

SYSTEM CZTERY TRZECIE (4/3 – 7,3 x 13mm)
stworzony przez Olympusa i Kodaka, są to aparaty mniejsze niż lustrzanka cyfrowa, tańsze z możliwością wymiany optyki. Dają większe możliwości kreowania obrazu niż w kompakty oraz lepszą jakość zdjęć. Przeznaczone dla wymagających amatorów ze średnim budżetem. 

średni format Medium

Budowa lustrzanki cyfrowej

LUSTRZANKI CYFROWE (standardowe APS-C 25,1 x 16,7mm, pełnoklatkowe -fullframe DSLR 36x24mm, średnioformatowe 6 x 4,5mm, 6 x 6mm, 6x7mm)
najbardziej rozwijane, najdroższe, największe aparaty cyfrowe, mają największy wybór optyki i akcesoriów w zależności od indywidualnych predyspozycji. Lustrzanki cyfrowe dzieli się na trzy główne grupy ze względu na wielkość sensora :  APS-H (Crop), Pełna Klatka i Średni Format. W zależności od modelu osiągają różną jakość zdjęć, przeznaczenie tych aparatów jest nieograniczone dla wymagających amatorów i profesjonalistów. Są najlepsze do fotografowania w trudnych warunkach oświetleniowych szczególnie z matrycami pełnoklaktowymi które mają najwyższą czułość na światło w połączeniu z zaawansowaną technologią w tych korpusach.

Bezlusterkowiec

Budowa cyfrowego aparatu bezlusterkowego

APARATY BEZLUSTERKOWE – BEZLUSTERKOWCE
tak zwane bezlusterkowce to aparaty, które obecnie nie są już tylko ciekawostką, w erze dronów, smartfonów i WiFi potrzeba nam aparatu który jest lekki, poręczny, zaawansowany technologicznie, pozwoli na robienie profesjonalnych zdjęć i oczywiście nie można zapominać o nagrywaniu filmów i szybkim udostępnianiu efektów na portalach społecznościowych. O bezlusterkowcach można napisać niemal to samo co o lustrzankach… znajdziemy w nich każdy rodzaj matrycy nawet średni format! Obowiązkowo wymienna optyka, wysokie czułości ISO, bardzo szybkie procesory, duże rozdzielczości wyświetlaczy. Producenci aby pozwolić nam na klasyczną pracę z aparatem włożyli dodatkowy wyświetlacz w miejsce wizjera – co daje dodatkowe możliwości. Rozpisuję się na temat bezlusterkowców ponieważ miałem okazję pracować na sesjach takim sprzętem i jestem miło zaskoczony, myślę że mają świetlaną przyszłość w fotografii cyfrowej. Dodatkowo wytrzymałość konstrukcji takiego aparatu przewyższa lustrzanki cyfrowe głównie ze względu na mniejszą ilość części. Minusem z pewnością jest krótsza praca na obecnych bateriach dla tego niektórzy producenci dorzucają zapasy w cenie.

Na koniec pozwoliłem sobie zaprezentować zobrazowanie różnic w rozmiarach między najpopularniejszymi matrycami w aparatach cyfrowych.
Trzeba pamiętać, że te różnice wpływają nie tylko na jakość obrazu bo ilość pikseli i czułość ISO to nie zawsze wyznacznik do stworzenia
ciekawego zdjęcia, wielkość matrycy znacząco wpływa na plastykę obrazu. O tym też jeszcze coś napiszę.

Rodzaje wielkości matryc fotograficznych

Wielkości matryc fotograficznych